sobota, 29 stycznia 2011

Bulgogi

Ostatnio na łamach portalu ugotuj.to pojawił się wpis, przewidujący trendy w kuchni w roku 2011. Na pierwszym miejscu wymieniono kuchnię koreańską, zestawiając ze sobą kimczi i jeon. Oczywiście zdjęcie nijak do opisu nie pasuje, bo próżno szukać na fotce kimchi czy jeonu. Korzystając z "fali popularności" kuchni koreańskiej, która według dziennikarzy portalu ma szansę zalać nasze aneksy kuchenne, postanowiłem podzielić się z wami przepisem na bulgogi (pulkogi).
Nazwa na pewno nie brzmi apetycznie, a w ogóle czym jest to bulgogi? Z buldogami nie ma nic wspólnego, mimo stereotypowego postrzegania dalekowschodniego Azjaty jako bezwzględnego psożercy. Bulgogi to klasa potraw ze szlachetnej wołowiny. Tutaj konkretnie zaprezentuję jak zrobić bulgogi jungol, czyli gulasz z polędwicy wołowej po koreańsku.



Wzorowałem się na przepisie Maangchi. Gotuje świetnie "po koreańsku" na YouTubie, a przy tym mówi świetnie po angielsku.


Składniki

--- bulgogi
  • 60 dag polędwicy wołowej
  • 0,5 szklanki sosu sojowego (mało słonego)
  • 0,5 szklanki (ciepłej) wody
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżeczki miodu
  • 1 łyżka oleju sezamowego
  • 1 mała cebulka (cała dymka może być lub pół zwykłej)
  • gruszka (powinna być japońska - nashi - ale jak widać nie musi)
  • 4 ząbki czosnku
  • garść sezamu w ziarnach
--- jungol
  • 2 marchwie
  • pęczek szczypioru (np. z dymki)
  • 5 pieczarek
  • ostra papryczka (byle nie przesadzić)
  • bulion wołowy (najłatwiej z kostki)
  • makaron sojowy

Polędwicę umieszczamy w zamrażalniku, aby trochę podmarzła. Wtedy krojenie na cienkie plastry nie będzie sprawiało trudności. W tym czasie możemy zająć się marynatą.

Bazą jest sos sojowy, najlepiej mniej słony i bez dodatków typu grzyby. Przygotowujemy pół szklanki sosu, a obok w zapełnionej do połowy szklance z ciepłą wodą rozpuszczamy cukier. Następnie w tej samej wodzie rozpuszczamy miód. W ciepłej wodzie łatwiej się go pozbyć z łyżeczki. Przelewamy zawartość obu szklanek do miski, która ma za zadanie pomieścić później również mięso.Dolewamy teraz łyżkę oleju sezamowego po czym możemy miksturę zamieszać.


Wciskamy czosnek, jeśli mamy praskę, bądź wsypujemy ten posiekany. W misce ląduje też posiekana cebulka. Gruszkę ścieramy na tarce, można wprost do sosu i tak też uczyniłem. Następnie dosypujemy sezam w ziarnach, po czym pozostaje nam dobrze rozmieszać marynatę.


Teraz wracamy do polędwicy. Wyjąwszy ją z zamrażarki upewniamy się że nadaje się do krojenia. Oby nie była za twarda, czyli zbyt zmrożona. Z miękką jest też trudno uzyskać cienkie plastry, więc na wszelki wypadek radzę naostrzyć nóż. Kroimy zatem na plasterki i zostawiamy na chwilę do całkowitego rozmrożenia.



Grubsze plastry można dodatkowo rozbić tępym kantem noża kuchennego.


Mięso umieszczamy następnie w marynacie, upewniając się, że mięso i sos są dobrze ze sobą wymieszane. Odstawiamy na kilka-kilkanaście godzin. Może spokojnie przestać całą dobę w lodówce.


I na tym kończy się część bulgogi, a zaczyna jungol. Koreańczycy również lubują się w grillowaniu polędwicy wołowej i prosto z tego etapu mięso częstokroć trafia na ruszt. Przepis na marynatę można również z powodzeniem zastosować do karkówki czy schabu wieprzowego przy okazji przyjęcia grillowego. Sprawdza się bardzo dobrze - próbowałem.
Teraz przygotowujemy gulasz. Nie porywałem się na przyrządzenie od podstaw bulionu wołowego, posłużyłem się kostką. Rozpuściłem jedną kostkę rosołu wołowego w litrze wody. Następnie poszatkowałem pieczarki i papryczkę, szczypior podzieliłem na 4 krótkie pęczki. Z marchwi zestrugałem długie cienkie wiórki za pomocą obieraczki. Na końcu postarałem się o pęk makaronu sojowego. Jest dość twardy i niezbyt łamliwy, ale błyskawicznie mięknie w gorącym wywarze.


Warzywa rozmieszczamy warstwami w głębokiej patelni lub w podobnym naczyniu. Na tym kładziemy zamarynowane mięso. Z reguły mięso "wypija" całą marynatę i po wyjęciu go z miski na dnie pozostaje stosunkowo niewiele sosu.


Na to kładziemy pęk makaronu i zalewamy bulionem. Gotujemy tak długo, aż warzywa będą miękkie. Makaron można docisnąć do wywaru aby szybciej się ugotował, ale tak naprawdę nie ma gdzie się spieszyć. Od czasu do czasu wypadałoby zamieszać, idealnie nadają się do tego wszelkiego rodzaju szczypce kuchenne. Ja korzystam z drewnianych, które są wprawdzie ładne, jednak niezbyt poręczne. Po jakichś 15-20 minutach danie powinno być gotowe. Spokojnie wystarczy na obiad dla 4 osób, szczególnie, gdy na stole pojawią się tradycyjne koreańskie przystawki. Wtedy to jest dopiero uczta. Ja niestety o przystawki nie zadbałem i musiałem się zadowolić garścią młodego szpinaku. Przystawkom, a w szczególności kimczi, poświęcę odrębne wpisy.


A tak to wygląda na talerzu. Niby zwyczajnie, jak typowe danie Wschodu, jednak smak jest powalający.



6 komentarzy:

  1. Dzisiaj zrobiłem bulgogi, jutro jungol i mam nadzieję, że będzie pyszne :) Dam znać jak wyszło!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja za to chciałbym ugrillować żeberka zwane "kalbi" (albo "galbi"). Nawet znalazłem odpowiednio cięte żeberka, więc może niedługo pojawi się przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Danie REWELACYJNE, najbardziej się cieszę, że trochę zostało na jutro ;)

    1 litr bulionu w moim przypadku to było trochę za dużo, nie wygotował się cały, no ale został pyszny sosik ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. W przypadku jungol raczej nie chodzi o to, żeby sos się wygotował. Jest to gulasz, a jego serwowanie w Korei wygląda tak, że do naczynia podobnego do patelni, stawianego na grillu, wrzucane są warzywa, mięso, makaron i to wszystko zalane jest bulionem. Przez jakieś 15 minut - pół godziny bulgocze to sobie w sosie po czym biesiadnicy wyciągają co ich interesuje na talerze. Ot takie jedzenie z jednej michy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepis studiuje nie pierwszy raz, a po raz kolejny mnie zadziwia swoja perfekcja. Diekuje! :)

    OdpowiedzUsuń